woensdag 20 september 2017

Verkoopt D66 de aandelen Eneco

Verkoop; maar hoe is de vraag:

In Nederland is de levering van energie geen publiek belang meer. Leveringszekerheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van gas en elektriciteit zijn in Nederland geborgd. Er is nog één bedrijf dat in handen in van een aantal gemeenten en dat is Eneco. Eneco: Nederlands energiebedrijf en investeerder in duurzame energie. En de aandelen van Eneco staan in de etalage.

Het College in Nissewaard wil verkopen. Want de aandelen leveren geld op. Veel geld. Dat kan de gemeente goed gebruiken. De gemeentepot is inmiddels bijna leeg en de reserves bijna op.

En D66? Ook D66 is voor verkoop. Energielevering is geen publiek belang en gemeenten zijn geen ondernemer. Het hebben van aandelen in een energiebedrijf levert geld op dat de gemeente goed kan gebruiken.

Maar de vraag is niet OF de gemeente de aandelen gaat verkopen, maar HOE de gemeente gaat verkopen. Gaan we als gemeente voor de hoogste bieder met de minste garanties voor behoud van het duurzame karakter? Of beschermt de gemeente zich tegen activistische aandeelhouders die het bedrijf willen splitsen, ontmantelen en verkopen? Als het aan D66 ligt niet.

Ellen Slachter: “Eneco is een sterk bedrijf. Een bedrijf dat volgens de Consumentenbond en Greenpeace een 7 als rapportcijfer krijgt op de ladder van duurzaamheid. D66 pleit daarom voor een veilige verkoop aan aandeelhouders die het voortbestaan van Eneco willen garanderen. Ik zit niet te wachten op een aandeelhouder die het bedrijf opknipt, verkoopt en met schulden achterlaat. Wij moeten Eneco beschermen. En er zijn in Nederland voldoende mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen. Daar gaan wij voor.”

D66 heeft contact gezocht met andere D66 fracties om een gemeenschappelijk standpunt in te nemen. De gemeenteraad beslist op 4 oktober over de verkoop.