vrijdag 18 maart 2016

D66 Nissewaard: alleen elektrische vaart op Bernisse!

Alleen electrisch varen

De gemeente Nissewaard moet alleen elektrische vaart op de Bernisse toestaan en geen andere gemotoriseerde boten. Dat standpunt heeft D66 Nissewaard benadrukt bij bespreking van de nieuwe visie Toerisme en Recreatie in de raadscommissie. Hoewel D66 positief is over de visie als geheel, is de passage over doorvaart van de Bernisse volgens D66 niet eenduidig. En dat lijkt in tegenspraak met het collegeakkoord.

Gemeenteraadslid Denis Wiering van D66 wilde daarom duidelijk van wethouder Hamerslag (ONS) weten of er nu wel of niet andere gemotoriseerde vaart wordt toegelaten op de Bernisse. De wethouder wees in zijn reactie op het collegeakkoord en liet weten dat deze collegeperiode alleen elektrische vaart wordt toegestaan. Kort daarna ontspon zich in de commissie een korte discussie waarbij collegepartij CDA zich uitsprak voor gemotoriseerde doorvaart. Op de vraag van Wiering of deze partij hiermee afstand neemt van het collegeakkoord en de reactie van de wethouder, werd vervolgens ontkennend geantwoord. Dit tot tevredenheid van D66. Wiering: ‘We moeten zuinig zijn op de Bernisse en voorkomen dat dit mooie gebied doorkruist wordt met lawaaiige en vervuilende motorboten.’