woensdag 5 november 2014

Ruimte voor professionals in de zorg

Zorg professionals verdienen meer ruimte

D66 Nissewaard: ruimte voor professionals in de zorg

SPIJKENISSE – D66 Nissewaard maakt zich als enige partij in de nieuwe gemeente sterk voor het bieden van ruimte aan zorgprofessionals. Dat bleek gisteren in het verkiezingsdebat van zorginstelling Ipse de Bruggen in het gemeentehuis van Spijkenisse.

D66 nam in tegenstelling tot andere partijen afstand van de stelling dat de gemeente moet controleren dat iedereen de juiste zorg krijgt. Kandidaat-raadslid Denis Wiering: ‘Intensieve controle kost veel geld. Dat geld kan beter worden uitgegeven aan zorg. Daarnaast ligt de kennis en kunde bij zorgprofessionals, niet bij gemeenteambtenaren. Dat is iets wat de gemeente moet inzien: eigen kracht voor burgers is ook eigen kracht voor professionals.’

In het debat werd door politieke partijen gereageerd op stellingen van cliënten van Ipse de Bruggen. Daar bleken veel zorgen te leven over de nieuwe taken die naar de gemeente komen. Onder meer over de vraag of mensen met een beperking na 1 januari nog wel werk of dagbesteding hebben. Voor D66 is het duidelijk dat hier werk aan de winkel is voor de gemeente. Lijsttrekker Ellen Slachter: ‘Iedereen moet de kans krijgen om te kunnen werken. Gemeente en werkgevers moeten beter kijken naar wat iemand wel kan, in plaats van wat mensen niet kunnen.’